Autogene training

Autogene training volgen Schultz

Autogene training volgens Schultz is een ontspanningsoefening of ontspanningsmethode die ontwikkeld is door de Duitse psychiater Johannes Schultz. De methode heeft veel weg van zelfhypnose maar is toch anders.

Tijdens het ontwikkelen van deze ontspanningsoefening (autogene training) merkte Schultz op dat mensen gevoelens van zwaarte en warmte ervoeren. Dit deden de mensen zelf en kwam niet door de therapeut, hierdoor kwam hij op de naam autogenen training wat zo iets betekend als “zelf opwekken” of “zelf genereren”

De autogene training kan liggend of zittend worden uitgevoerd. Autogene training in lig heeft wel de voorkeur omdat je zo beter kan ontspannen.

De autogene training richt zich op verschillende lichamelijke sensaties die je zelf probeert op te wekken. Je concentreert je op verschillende sensaties in een vaste volgorde. Eerst word er gestart met 1 sensatie en vervolgens worden de verschillende sensaties gecombineerd.

Er zijn bepaalde voorwaarden om in de ontspanning van autogene training te komen:

  • Doe het op een moment dat je er voor open staat, dus niet tegen je zin in of voor je gevoel moeten J
  • Laat het je zelf “overkomen” dan werkt het het beste
  • Gun je zelf om aangenaam te liggen of zitten
  • Richt de aandacht niet op de omgeving maar naar binnen jezelf
  • Doe de oefening in een rustige omgeving, weinig prikkels van buiten
  • Hou de focus op de lichaamssensaties, let op je concentratie

Tijdens de oefening kan er spontaan generalisatie optreden. Dit houd in dat tijdens de autogene training spontaan andere lichaamsdelen zwaar of warm worden. Dit is een goed teken. zo’n 60% van de mensen ervaart bij de eerste keer een zwaarte gevoel. Het is heel normaal als je niets voelt de eerste keer, gewoon rustig door oefenen.

Er zijn 6 verschillende formules. De eerste gaat over zwaarte, de tweede over warmte, de derde over het hart, de vierde over de ademhaling, de vijfde over de zonnevlecht en de zesde over het hoofd. Alles word 6 keer herhaald.

Als we zwaarte als voorbeeld nemen:
‘mijn rechter arm is zwaar’ (6x), rust, ‘mijn linker arm is zwaar’ (6x), rust, ‘mijn rechter been is zwaar’ (6x), rust, ‘mijn linker been is zwaar’ (6x), rust, ‘mijn armen en benen zijn zwaar’ (6x), rust.

 

Deel 1 zwaarte

 

Deel 2 warmte

 

Deel 3 het hart

Deel 4 ademhaling

 

De overige 2 zijn in de maak.