blood flow restrictie training

blood flow restrictie training

Blood flow restrictie training of ook wel blood flow restriction (BFR) of trainen met bloedstroom beperking is relatief nieuw. Het is een effectieve manier van trainen waarbij je de bloedvaten afknelt maar de slagaderen niet. Je krijgt dus wel een hoge toevoer van bloed naar je spieren toe maar het kan minder makkelijk weg. Dit betekend meer bloed voor je spieren. Nu denk je misschien dit is niets voor mij en waarom staat dit op een pagina voor fysiotherapie. Blood flow restrictie training heeft veel potentie voor revalidatie van sporters en ouderen maar daar later meer over.

 

Waarom blood flow restrictie training

Om je spieren te laten groeien, meer kracht en/of snelheid te ontwikkelen heb je onder andere spiergroei nodig ook wel hypertrofie genoemd. Door hypertrofie neemt de spieromvang toe.

Om hypertrofie te bewerkstelligen lijkt het trainen rond de 65% van je 1 rep max (1RM ) het meest optimaal. Wetenschappelijk onderzoek naar blood flow restrictie laat zien dat je maar op 20% – 30% van je 1RM hoeft te trainen en wel het zelfde hypertrofisch effect krijgt!

Andere onderzoeken laten onder andere zien dat je spierkracht ook significant kan toenemen, vergelijkbaar met High Intensief Training (HIT).

Wat is Blood flow restrictie training?

Bij blood flow restrictie training gebruik je rubberen banden of elastieken om je bloedvaten af te knellen.

Hoe werkt blood flow restrictie training?

under construction.

implicaties voor therapie

de Oliveira et al. 2016 heeft bijvoorbeeld 4 groepen met elkaar vergeleken. HIT, HIT + BFR, BFR en een LOW groep. Hier onder zie je de uitkomsten van dit onderzoek.

de Oliveira et al. 2016 Short-term low-intensity blood flow restricted interval training improves both aerobic fitness and muscle strength Scand J Med Sci Sports 2016: 26: 1017–1025

Uit: de Oliveira et al. 2016 Short-term low-intensity blood flow restricted interval training improves both aerobic fitness and muscle strength Scand J Med Sci Sports 2016: 26: 1017–1025

Dit onderzoek laat zien dat zo wel de HIT, HIT + BFR en de BFR groep significant voor uit gaan ten opzichte van het begin van de training. voor zowel de VO2max als Maximaal kracht.

Sporters en revalidatie:

Ouderen:

 

Voor meer wetenschappelijke informatie verwijzen wij je naar de volgende artikelen op Pubmed:

Scott et al. 2016, Blood flow restricted exercise for athletes: A review of available evidence.

de Oliveira et al. 2016, Short-term low-intensity blood flow restricted interval training improves both aerobic fitness and muscle strength.

Lixandrão et al. 2015 Effects of exercise intensity and occlusion pressure after 12 weeks of resistance training with blood-flow restriction.