Dry needling en triggerpoints

Dry needling is een behandeltechniek waarbij een zeer dunne, niet-holle naald in huid en spier gestoken wordt. Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. “Dry” betekent dat er niets geïnjecteerd wordt met de naald, er wordt alleen geprikt in een triggerpoint. Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak voor uitstralende pijnklachten kan zorgen. Deze plaatsen kunnen de hoofdoorzaak zijn van uw klachten.

De fysiotherapeut van inter-fysio zal eerst uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren onderzocht die mogelijk uw pijn veroorzaken. In die spieren wordt gezocht naar de triggerpoints. De fysiotherapeut zal precies die plaatsen gaan behandelen om de spieren te laten ontspannen. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier ontspannen. Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt spant de spier zich even kort aan. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en meestal kunt u makkelijker bewegen.

Vergoeding
Inter-fysio heeft contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars. Heeft u een aanvullende verzekering met fysiotherapie dekking? Dan krijgt u uw behandelkosten vergoed. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van uw polisvoorwaarden. Dit kunt u controleren op de website van uw zorgverzekeraar.

Locaties
Inter-fysio biedt dry needling op verschillende locaties in Noord-Nederland. Kijk voor meer informatie over onze locaties onder Contact.