Wat is stress

Stress is iets wat veel mensen elke dag ervaren en waar je mensen vaak over hoort praten. Iedereen heeft het tegenwoordig druk en heeft last van stress. Maar wat is stress nou eigenlijk en waarom kan (langdurige) stress slecht zijn voor je lichaam en geest? Wat kan de psychosomatisch fysiotherapeut voor je betekenen?

 

Stress op zichzelf is maar een woord. Het gaat namelijk om een stressor die je in een verhoogde staat van paraatheid brengt. Een stressor komt uit de omgeving of van binnenuit zoals een heftige gedachte of een heftige emotie. Stress brengt je in staat van paraatheid, zo dat je lichaam klaar is voor actie!

 

Zo kan je ervaren dat:

  • De spierspanning toe neemt
  • Hogere ademhaling
  • Hogere hartslag
  • Alertheid
  • Afname bloedtoevoer naar de darmen
  • Afname bloedtoevoer naar de hersenen
  • Verwijding van de pupillen

 

Dit wordt ingang gezet door de hormonen adrenaline en cortisol. Ons “oerinstinct” wordt geactiveerd, ook wel ‘fight, flight or freeze response (vecht-, vlucht- of bevriesreactie) genoemd. Adrenaline wordt razendsnel vrijgegeven en zorgt voor het eerste stress respons. Cortisol duurt wat langer, na zo’n 30minuten kan cortisol gemeten worden in het bloed. Deze beide hormonen zijn onderdeel van de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as ook wel bekend als de HPA-as. Deze as houdt de stress hormonen in balans in verhouding met hoe heftig het dreigende gevaar is.

Door de stress kan je hard wegrennen als je achtervolgt wordt of snel nog even weg springen als je bijna aangereden wordt door een auto.

 

 

Wanneer de dreiging weg is komt het lichaam weer terug in de rust, dit voelt vaak als een opluchting en dan word je je bewust van wat er net gebeurd is en voel je de spanning van je af glijden.

Vroeger was dit heel nuttig wanneer we moesten vluchten voor een grote beer of een andere levensbedreigende situatie. Maar mensen reageren ook op stress zonder fysiek een in gevaar te zijn. Zo kan je stress hebben van iets wat nog niet heeft plaatsgevonden of “gevaren” die we verwachten. Bijvoorbeeld het examen van volgende week waar nog veel voor moet gebeuren kan stress geven, de presentatie op werk van volgende week. Het probleem in dit soort stresssituaties is dat je lichaam zich wel voorbereid op actie maar dit niet nodig is. Je lichaam bereid zich constant voor op actie en dat kost veel energie, dit ga je voelen als vermoeidheid of als een uitgeput gevoel.

Stress dat lang aanhoudt wordt op een gegeven moment ongezonde stress. Dit kan soms al zitten in kleine dingen die zich opstapelen.

Zoals:

  • Veel bezig zijn met een lichamelijke klacht
  • Piekeren over de toekomst
  • Dagelijkste irritaties zoals de file of voordringen bij de kassa
  • Een ingrijpende gebeurtenis

 

We reageren niet alleen op stress wanneer er stressoren zijn. Ook juist wanneer dit minder wordt, bijvoorbeeld wanneer spanning verminderd. We hebben allemaal weleens gehoord dat iemand in de eerste week van de vakantie ziek wordt. Dit heeft te maken met het weg vallen van de dagelijkse stressoren, het immune systeem en de HPA-as pakken ook even hun rust en het griepje steekt de kop op.

Of hoofdpijn die alleen optreedt in het weekend is ook een typerend voorbeeld van te veel stress door de week.

 

Langdurige stress kan zorgen voor:

  • Hyperventilatie
  • Slapeloosheid
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Rugklachten
  • Stijfheid bij het opstaan
  • Hoge bloeddruk, hartklachten
  • Maag- en darmklachten
  • Hartkloppingen
  • Gevoel van oververmoeid zijn

 

Met de fysieke klachten die gepaard kunnen gaan met stress moet je altijd oppassen om het niet te bagatelliseren en het te verwaarlozen. Wanneer stress klachten en lichamelijke klachten zich blijven opstapelen komt overspanning en burn-out van zelf dichterbij. Wacht daarom nooit te lang met zulke klachten en vraag om advies, bij de bedrijfsarts, huisarts of fysiotherapeut.

 

De psychosomatisch fysiotherapeut is gespecialiseerd in het behandelen van lichamelijke klachten die samenhangen met stress- en spanningsklachten, oververmoeidheid, burn-out en chronisch pijn.Behandeling richt zich onder andere op het herkennen van vroege stress signalen en hoe je hier dan adequaat actie op kan ondernemen.Bang dat het zweverig wordt? Dat is het absoluut niet, het gaat over grenzen aanvoelen en aangeven, lichamelijke en mentale stress signalen op merken en daar vervolgens iets mee doen (of juist niet).

contact

Bij vragen neem gerust met ons contact op via: info@inter-fysio.nl of 050-2110966

 

Filmpjes met uitleg over stress:

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten? Literatuur:

(1-9)

 

  1. Doerr JM, Fischer S, Nater UM, Strahler J. Influence of stress systems and physical activity on different dimensions of fatigue in female fibromyalgia patients. J Psychosom Res. 2017;93:55-61.
  2. Strahler J, Doerr JM, Ditzen B, Linnemann A, Skoluda N, Nater UM. Physical activity buffers fatigue only under low chronic stress. Stress. 2016;19(5):535-41.
  3. Smagula SF, Stone KL, Fabio A, Cauley JA. Risk factors for sleep disturbances in older adults: Evidence from prospective studies. Sleep Med Rev. 2016;25:21-30.
  4. Heidari J, Mierswa T, Kleinert J, Ott I, Levenig C, Hasenbring M, et al. Parameters of low back pain chronicity among athletes: Associations with physical and mental stress. Physical therapy in sport : official journal of the Association of Chartered Physiotherapists in Sports Medicine. 2016;21:31-7.
  5. Faessler L, Perrig-Chiello P, Mueller B, Schuetz P. Psychological distress in medical patients seeking ED care for somatic reasons: results of a systematic literature review. Emergency medicine journal : EMJ. 2016;33(8):581-7.
  6. Sattel H, Schaefert R, Hauser W, Herrmann M, Ronel J, Henningsen P, et al. [Treatment of non-specific, functional and somatoform bodily complaints]. Deutsche medizinische Wochenschrift (1946). 2014;139(12):602-7.
  7. Garralda ME. Unexplained physical complaints. Child and adolescent psychiatric clinics of North America. 2010;19(2):199-209, vii.
  8. Gerber M, Puhse U. Review article: do exercise and fitness protect against stress-induced health complaints? A review of the literature. Scandinavian journal of public health. 2009;37(8):801-19.
  9. Chida Y, Steptoe A. Cortisol awakening response and psychosocial factors: a systematic review and meta-analysis. Biological psychology. 2009;80(3):265-78.